We houden de wet aan voor verlengde jeugdhulp: hulp aan jeugdigen tussen de 18 en 23 jaar.
In verschillende culturen komt direct taalgebruik van de arts over het einde van medische mogelijkheden van de patiënt als een schok over. In verschillende religies kan nooit de arts zeggen of de patiënt dood gaat. Dit is in hun visie voorbehouden aan God/ Allah.
Welke factoren spelen een rol bij de behandeling? Er zijn een groot aantal factoren die een rol spelen bij beslissingen over welke behandeling in de palliatieve fase het meest passend is. Het belang van het kind staat altijd voorop en elk kind dient met waardigheid, respect en privacy behandeld te worden. Zorgverleners overleggen voortdurend met u en met uw kind over de keuze’s en de te nemen stappen. Ze doen dit op een manier die voor u en uw kind begrijpelijk is. Uw mening en wensen en die van uw kind moeten zwaar wegen in afwegingen over alle aspecten van de zorg. Indien nodig biedt men u een second opinion aan.
Bij sommige moslims kan het voorkomen dat men het belangrijk vindt dat de zieke niet te weten komt wat hem of haar mankeert. Zeker als het om een levensbedreigende ziekte gaat. In meer culturen gaat het ‘welzijn’ van de patiënt boven diens (recht op) waarheid. De patiënt wordt beschermd. Dit is helemaal aan de orde als het om een kind gaat. Een woord als ‘kanker’ mag niet vallen.
Doop of ziekenzalving kan voor kind en familie een christelijk ritueel zijn om de onderlinge verbondenheid in liefde tot uiting te brengen en te delen in de verwachting dat deze verbinding tot over de grenzen van het leven standhoudt. De geestelijke verzorging kan hierin een rol vervullen. Maar natuurlijk ligt een geloofsgemeenschap in de buurt nog meer voor de hand, zeker als het kind thuis is.
Close-reading betekent dat een tekst meerdere keren gelezen wordt. Iedere keer wordt er stil gestaan bij een ander leesdoel. Een tekst wordt hierdoor vanuit meerdere perspectieven belicht.
In veel culturen en godsdiensten treft de ziekte van een lid van de familie het geheel. Zo veel mogelijk mensen zijn in moeilijke fases aanwezig. In het ziekenhuis of thuis. Het is hun godsdienstige plicht om ‘er te zijn’. De familie wordt vaak betrokken bij keuzes op medisch-ethisch terrein.
Gezamenlijke besluitvorming is een centraal element binnen de kinderpalliatieve zorg. In de richtlijn kinderpalliatieve zorg is er een hoofdstuk gewijd aan besluitvorming. Hierin wordt een samenvatting gegeven van de bestaande kennis, en er worden 26 aanbevelingen gedaan over de algemene aspecten van het continue proces van gezamenlijke besluitvorming.
Het handvest is een beschrijving van hoe goede kinderpalliatieve zorg er in Europa uit zou moeten zien vanuit perspectief kind, gezin en zorgprofessional.
Hindoestanen kennen vele rituelen die de ziel van de mens begeleiden. Deze voltrekken zich met name in familieverband thuis met de eigen huispandit. Toch kan het goed zijn hiernaar te vragen. De Hindoestanen kennen heel veel afscheidsrituelen die in huiselijke kring voltrokken worden. Het moment van overlijden is zeer belangrijk en moet onmiddellijk gemeld worden aan de huispandit om de te verrichten rituelen te bepalen.
Het hebben en houden van hoop is in veel godsdiensten een godsdienstige plicht. Verlies je de hoop dan zeg je daarmee dat God uiteindelijk niet de touwtjes in handen heeft. In de islam is het een plicht om ook voor een ander de hoop hoog te houden. Beter sterft iemand die denkt dat hij zal genezen – want zijn gemoed zal nog vol verwachting zijn – dan dat iemand zonder hoop en zonder geloof gaat.
Wie ongeneeslijk ziek is en niet meer thuis kan of wil wonen, krijgt in een hospice goede zorg en aandacht in een huiselijke sfeer in de laatste levensfase.
Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL) is een onafhankelijk kennisinstituut voor de oncologische en palliatieve zorg.
Voor veel godsdiensten, waaronder de joodse, is het van belang het lichaam na overlijden zo min mogelijk te verstoren.
Anders dan een hospice voor volwassenen, zijn kinderhospices er alleen voor kinderen die doodziek zijn en terminale zorg nodig hebben. Het is een huis waar zieke kinderen korte óf langere tijd kunnen verblijven waardoor ouders en het gezin even rustig op adem kunnen komen terwijl de zorg voor hun kind in professionele handen is.
Een verpleegkundig kinderzorghuis is een huis waar zieke kinderen/jongeren van 0 tot en met 18 jaar, vaak met complexe zorgvragen, (tijdelijk) kunnen verblijven of logeren. De verzorging en verpleging die 24 uur per dag, 7 dagen per week wordt gegeven, staat helemaal in het teken van wat een kind nodig heeft om ondanks de ziekte of beperking zich prettig te voelen.
Een ziekte die hoogstwaarschijnlijk zal uitlopen op een vroegtijdige dood, maar waarbij ook de kans bestaat op langdurig overleving tot aan de volwassen leeftijd.
Aandoening waarbij het kind meestal vroegtijdig dood gaat.
Bijvoorbeeld dat een kind met een kaal hoofd op school snel te horen zal krijgen wat hij of zij heeft.
In het symbool dat voor ouders betekenis heeft, zoals de vlinder, een vogeltje, een libelle, etc., dat zich op specifieke momenten aan de familie laat zien. Maar ook door middel van storingen in elektrische apparaten als de tv of dvd-speler. Deze ervaringen hebben grote betekenis voor de personen die ze meemaken, maar worden niet vanzelfsprekend met buitenstaanders gedeeld uit angst daarin afgewezen te worden.
Voor moslims kan het zinvol zijn om te verwijzen naar of contact op te nemen met een imam om met recitaties uit de koran de overgang van de ziel naar het paradijs zo makkelijk mogelijk te maken. Deze gebeden en recitaties zijn echter geen noodzakelijk ritueel i.t.t. de begrafenisrituelen. In de islam is het belangrijk dat mensen uit de geloofsgemeenschap een rituele wassing , vergezeld door Koranrecitaties, verrichten en het lichaam in een speciaal gewaad wikkelen. Van te voren afstemming over wie wat doet, is gewenst.
Er zijn ook vele niet-godsdienstige afscheidsrituelen, die in veel gevallen spontaan ontstaan, Kinderen en ouders zoeken soms eigen rituelen uit. Bv het samen kijken van de babyfoto’s en herinneringen ophalen aan de vroege kinderjaren.
Weliswaar schrijft de islam voor dat het lichaam in een staat van heelheid aan Allah zou moeten worden teruggegeven, maar het leven gaat altijd voor de leer. Als het leven van een ander in het geding is, is ook orgaandonatie bij leven mogelijk. Op al deze gebieden bestaat echter in de persoonlijke beleving van mensen grote weerstand.
Met partners worden in dit stuk bedoeld: professionals / organisaties / vrijwilligers / bestuurders / patiënten en naasten.
Regio Utrecht betreft de regio’s Noordwest Veluwe, Eemland, Utrecht stad, Noordwest-, Zuid- en Zuidoost Utrecht en Rivierengebied.
Regio Zuidoost betreft de regio’s Oost-Veluwe, Zutphen, Achterhoek, De Liemers, Arnhem, Gelderse Vallei, Zuid-Gelderland, Noordelijke Maasvallei. Oss-Uden-Veghel en ’s Hertogenbosch-Bommelerwaard.
Regio Holland Rijnland betreft de regio’s Zuid-Holland Noord, Midden-Holland, Haaglanden en Delft-Westland-Oostland.
Respijtzorg betekent dat iemand de zorg overneemt van de mantelzorger. Bijvoorbeeld als de mantelzorger op vakantie gaat, of als hij of zij de zorg tijdelijk niet aan kan. Ook logeren of dagopvang is een vorm van vervangende zorg die de mantelzorger ontlast.
De richtlijn ‘Palliatieve zorg voor kinderen’ is een algemene medische richtlijn. ‘Algemeen’ wil zeggen voor alle kinderen met een ziekte of aandoening, niet specifiek een bepaalde groep of bepaalde aandoening. ‘Medisch’ wil zeggen dat het specifiek gaat over hoe symptomen, verschijnselen of klachten behandeld zouden kunnen worden. En dat deze voorgestelde behandeling gebaseerd is op medisch wetenschappelijk onderzoek, dan wel kennis en ervaring van de (medisch)behandelaars.
Bij een somatische aandoening heeft iemand lichamelijke en psychische klachten. Iemand heeft bijvoorbeeld veel pijn en is daar angstig of somber bij.
De taskforce zorgt ervoor dat palliatieve zorg voor kinderen en jongeren sterker wordt vertegenwoordigd binnen de EAPC. Hierdoor kan de EAPC in heel Europa één stem geven voor palliatieve zorg voor alle leeftijdsgroepen. De Taskforce brengt iedereen samen die werkt aan de ontwikkeling en ondersteuning van palliatieve zorg voor kinderen en jongeren.
Het gebruik van de term ‘terminale ziekte’ is vaak verwarrend. Het wordt meestal gebruikt om zowel de kinderen met een levensduurverkortende ziekte aan te duiden, als ook de kinderen met een levensbedreigende ziekte op het moment dat de dood in zicht komt. Sommigen gebruiken de term ‘terminale ziekte’ alleen voor kinderen die in de stervensfase zijn, omdat het moeilijk is om een kind met bijvoorbeeld Cystic Fibrosis of de ziekte van Batten, dat nog in goede doen is, te beschouwen als terminaal ziek
Soms denken mensen dat heftige rouw gelijk staat aan pathologische rouw, maar dat hoeft niet zo te zijn. Rouwen is heel hard werken en dat hoeft niet ongemerkt te gebeuren. Rouwen is bovenal een persoonlijke proces, waarbij het vooral van belang is degene die rouwt niet het gevoel te geven dat hij of zij ‘het’ verkeerd doet. Er is geen protocol voor gezonde rouw.
De volgende 9 ernstige verschijnselen komen vaak voor bij kinderen in de palliatieve fase:
De ‘trage’ vragen ( die geen snel antwoord kennen) zullen daardoor eerder impliciet dan expliciet ter sprake gebracht worden. Men is bezig te overleven en er is niet altijd tijd of ruimte voor bespiegeling.
De wereld blijkt niet veilig, niks en niemand blijkt bescherming te bieden tegen de grootste calamiteiten. Ook God niet. Bij velen roept dit vragen op naar de zin van leven, naar het waarom en waartoe . Vragen of men gestraft wordt of op de proef gesteld. Dit gebeurt niet alleen bij mensen die zich tot een religieuze of levensbeschouwelijke traditie rekenen. Er zijn niet veel mensen bij wie de vragen helemaal niet opkomen naar de zin van wat hen overkomt, de zin van het leven van een kind dat maar zo kort dreigt te zijn en zo getekend door pijn.
Het bewaken van het welbevinden van de patiënt in tijden van crisis is in vele culturen of religies belangrijk. Dit kan betekenen dat je als ouder(s) niet wil dat je kind met het slechte nieuws geconfronteerd wordt. De wijze waarop tegenover het kind daarover gesproken wordt door de zorgprofessional en aan de andere kant door de familie, kan onderling afgesproken worden. Geestelijk verzorgers kunnen daarin handvatten bieden.
De zorg voor jouw kind is gericht op het bevorderen van comfort en niet meer op het veranderen van het ziekteproces. Als een behandeling medisch gezien geen zin meer heeft, of als een (wilsbekwaam) kind behandeling weigert, kan er een moeilijk besluit genomen moeten worden: de behandeling staken, niet starten of beperken. Jullie komen samen tot dit besluit maar uiteindelijk is het de hoofdbehandelaar die deze keuze maakt/moet maken. Uiteraard blijven de zorgverleners zich inzetten zodat uw kind zich zo comfortabel mogelijk voelt.
يتابع مجال العمل مهام طلاب علم أصول التدريس في سياق الوحدة التعليمية "توجيه الأطفال المصابين بأمراض خطيرة وعائلاتهم".
في العام الدراسي الماضي ، قام ثمانون طالبًا في السنة الثالثة من برنامج علم أصول التدريس بجامعة لاهاي للعلوم التطبيقية بمهمة عملية كجزء من الوحدة التعليمية "توجيه الأطفال المصابين بأمراض خطيرة وعائلاتهم". وقد أدى ذلك إلى نتائج جيدة للغاية لكل من العملاء ، والمجال المهني ومركز المعرفة للرعاية التلطيفية للأطفال. نعرض في هذا المقال تكليفين جماعيين ونخبر العملاء Tamara Streng of Vilans (منظمة المعرفة الوطنية للرعاية طويلة الأجل) وآن وينينك من مستشفى جوليانا للأطفال كيف سيباشرون العائدات. تعمل آن وينينك أيضًا في قسم الرعاية التربوية الطبية.
في العام الدراسي 2020-2021 ، دخل مركز المعرفة للرعاية التلطيفية للأطفال في شراكة مع برنامج علم أصول التدريس بجامعة لاهاي للعلوم التطبيقية. تم تطوير وحدة تعليمية مع المجال المهني وسيتم تنفيذ الوحدة التعليمية في ربيع عام 2021. يتألف التعليم من دورة درس مكونة من ثمانية دروس أسبوعية ومهام عملية.
تتكون المهمة العملية للطالب من مهمة جماعية وفردية. بالنسبة للمهمة الفردية ، أجرى الطالب مقابلة مع أخ أو أخت لطفل مريض أو أحد الوالدين أو أخصائي رعاية صحية من أجل الحصول على صورة واضحة عن الحاجة إلى الرعاية والدعم لهذه العائلة في السياق التربوي. في مهمة المجموعة ، عملت مجموعات من الطلاب على قضية تربوية تم جمعها من الميدان بواسطة Network Integral Child Care Holland Rijnland . يجب أن يكون المنتج النهائي حلاً ملموسًا لعنق الزجاجة أو الفجوة التي تتناسب مع - أو تعمل على تحسين - رعاية ودعم الأطفال المصابين بأمراض خطيرة وعائلاتهم. شكّل السياق التربوي نقطة البداية. بالإضافة إلى ذلك ، يجب أن يكون المنتج مبتكرًا للممارسة المهنية. نشرح بإيجاز منتجين نهائيين: حزمة بروسين والتعلم من قصص التجربة.
الاهتمام بالإخوة والأخوات مع حزمة الأخ
إن الطفل المصاب بمرض خطير والعملية الطبية المحيطة به تتطلب وقتًا واهتمامًا من الوالدين ، مما يعني في كثير من الحالات أن لديهم وقتًا واهتمامًا أقل للأطفال الآخرين في الأسرة. تعثر مستشفى جوليانا للأطفال في التوجيه وتقديم الأدوات لأولياء الأمور للاهتمام بالإخوة والأخوات (الإخوة) ، بالإضافة إلى الاهتمام بالطفل المصاب بمرض خطير. كلف مستشفى جوليانا للأطفال مجموعة من الطلاب للعثور على إجابة لسؤال كيف يمكن لمقدمي الرعاية التربوية الطبية بالمستشفى أن يدعموا الآباء للاهتمام بوقتهم المحدود. رداً على هذا السؤال ، قام الطلاب بتطوير ملصق ونشرة إعلانية و "brussenbundle" للعميل. يوفر الملصق والنشرة معلومات ونصائح عملية لتوجيه الأشقاء. يمكن للمعلمين وأولياء الأمور استخدام حزمة بروسين لبدء محادثة مع الطفل ، ولكن أيضًا للانتباه إلى الطفل كفرد. في خطة المفهوم ، تحتوي حزمة brussen على العديد من الأدوات والألعاب.
"بصفتنا قسمًا للرعاية التربوية الطبية ، فإننا في طريقنا لأن نصبح جمعية مهنية رسمية. جزء من هذا هو أننا سننشئ منصة للأعضاء. نود مشاركة تقارير الطلاب هناك ، بما في ذلك حزمة بروسين. بهذه الطريقة ، يمكن لجميع الزملاء في الدولة استخدام المعلومات والنصائح التي قدموها. في جميع أنحاء البلاد ، هذه هي الموضوعات التي تعمل عليها المستشفيات. بهذه الطريقة يمكن للجميع دمجها في الخطط أو الأساليب أو الأنظمة التي لديهم بالفعل ". - آن وينينك ، موفر رعاية تربوية طبية في مستشفى جوليانا للأطفال ومسؤول الاتصال بقسم الرعاية التربوية الطبية .
التعلم من قصص التجربة
في الوقت الحالي ، لم يتم تنفيذ قصص التجربة والأفكار وفرص التعلم التي تظهر من ذلك على النحو الأمثل في الرعاية النهائية للأسر التي لديها طفل مصاب بمرض خطير. من أجل تحسين هذا في المستقبل ، طلب العميل Vilans من مجموعة الطلاب التحقيق في كيفية تعلم الطلاب وأولياء الأمور والمهنيين (مثل المعلمين أو الممرضات) معًا من قصص التجربة. بالنسبة لهذه الدراسة ، تم اختيار طريقة عمل على وجه التحديد حيث "يمر" المشاركون بجولات مناقشة مختلفة بمساعدة قائد المناقشة. تم استخدام كتاب "Dichtbij" للكاتبة Paula van Driesten كنقطة انطلاق خلال جولات المناقشة. يدور هذا الكتاب حول الحياة كأب لطفل مصاب بمرض خطير. خلال الاجتماعات ، تعمق المشاركون في ما يعنيه النص وما يريد الكاتب نقله إلى القارئ. يظهر بحث الطلاب أن الاجتماعات تساهم في سرد التجارب المتعلقة بالفقد أو الحزن. يمكن استخدام هذه الاجتماعات للسماح للمهنيين بالتعلم من قصص التجربة ، وبالتالي فهي فعالة أيضًا في معالجة أو اكتساب رؤى جديدة حول أحداث العائلات.
"بالإضافة إلى تجميع الخبرات ومشاركتها ، سنرى أيضًا ما إذا كان بإمكاننا إنشاء منتج مفصل بناءً على الأفكار والأساليب الموضحة هنا. نريد متابعة هذا الأمر لاكتساب المزيد من الخبرة في أساليب العمل. سيكون من الرائع أيضًا أن نتمكن من بناء جسر لتعليم MBO. لم ننتهي بعد ، لكننا نأمل أن نجد طريقة عمل تساعد في التعلم النشط من القصص التجريبية ". - تمارا سترينغ ، مستشارة إدارة المعرفة في Vilans.
قاعدة البيانات
سيوفر مركز المعرفة المهام العملية للطلاب مع علامة نهائية 8 أو أعلى عبر قاعدة بيانات على الموقع. يتم عمل ملخص لهذه المهام العملية بحيث يمكن تطوير المعرفة والمعلومات المكتسبة بشكل أكبر. تعمل قاعدة البيانات كمصدر إلهام للمهنيين والطلاب. من خلال توفير مهام عملية ممتازة ، يتم تسهيل زيادة تطوير المعرفة. بهذه الطريقة نمنع المعلومات والنصائح القيمة من أن تترك على الرف.
اعرض ملخصات واجبات المجموعة هنا. هل أثار الطلاب اهتمامك وترغب في رؤية مهمة المجموعة الكاملة؟ يرجى الاتصال بنا على info@kinderpalliatief.nl . ستبدأ وحدة التعليم مرة أخرى هذا العام الدراسي في جامعة لاهاي للعلوم التطبيقية. اعتبارًا من فبراير 2022 ، سيبدأ طلاب السنة الثالثة في برنامج علم أصول التدريس في العمل على مهام عملية جديدة مرة أخرى.
هل منظمتك مهتمة بتقديم مهمة عملية بنفسك أو هل أنت مهتم (بالتعليم) في الوحدة التعليمية "توجيه الأطفال المصابين بأمراض خطيرة وأسرهم"؟ يرجى التواصل مع مارجولين كوت على m.koot@kinderpalliatief.nl .