التقويم الوطني

Kinderpalliatieve zorg stevig op de kaart in het onderwijs

Met 59 gastlessen, ruim 1300 studenten en groeiende samenwerking in het hbo en wo blikt het Kenniscentrum terug op een veelbelovend scholingsjaar.


In 2024 zette het Kenniscentrum Kinderpalliatieve Zorg opnieuw belangrijke stappen op het gebied van scholing. Het jaar stond in het teken van uitbreiding, verdieping en verankering van kennis over kinderpalliatieve zorg binnen diverse onderwijsniveaus. Met 59 gastlessen, 173 lesuren en ruim 1.300 bereikte studenten was de impact aanzienlijk.

Introductielessen: Bewustwording als basis

Negen introductielessen over kinderpalliatieve zorg bereikten 279 studenten vanuit onder andere de opleidingen HBO-V, Social Work en Pedagogiek. Centrale thema’s zoals de impact van zorg op gezinnen, organisatie van zorg en de rol van de zorgprofessional kwamen uitgebreid aan bod.

EPA-onderwijs stevig verankerd

In het kader van het CZO Flex Level-programma zijn 36 gastlessen verzorgd aan 745 studenten in verpleegkundige vervolgopleidingen, verspreid over zeven onderwijsinstellingen. De EPA MK-FO3, gericht op zorg aan een kind in de palliatieve of stervensfase, kreeg hiermee een stevige plek in het curriculum.

Onderwerpen binnen het EPA-onderwijs:

  • Besluitvorming en ethiek
  • Symptoom- en comfortmanagement
  • Psychosociale en familiegerichte zorg
  • Interdisciplinaire samenwerking

Daarnaast werd het EPA-onderwijs voor de Vervolgopleiding Palliatieve Zorg Verpleegkunde verder uitgebreid met verdiepende thema’s als transitiezorg en communicatie.

Verkenning WO-onderwijs: eerste stappen gezet

Hoewel er in 2024 nog geen formeel onderwijs over kinderpalliatieve zorg was opgenomen in WO-curricula, zijn er belangrijke stappen gezet. Zo is het Kenniscentrum betrokken bij de curriculumherziening van de opleiding tot kinderarts en participeert het in de klankbordgroep van de NVK. Dit vormt een sterke basis voor verdere integratie van het onderwerp binnen de universitaire geneeskundeopleidingen in 2025.

WonderLabs en praktijkopdrachten: leren vanuit ervaring

Een veelbelovende ontwikkeling in 2024 was de verdere verkenning van de methodiek WonderLabs, waarbij studenten leren van ervaringsverhalen van ouders. Deze aanpak is inmiddels opgenomen in het landelijke programma NPPZ II - Kind en Jongere. Daarnaast begeleidde het Kenniscentrum zes praktijkopdrachten met tien studentengroepen, vooral binnen minors aan de Haagse Hogeschool en Hogeschool Rotterdam.

Brede spreiding over onderwijsinstellingen

In totaal werden er gastlessen verzorgd aan 19 verschillende opleidingen binnen 17 onderwijsinstellingen, waaronder academische centra als het UMC Utrecht en Radboudumc, maar ook hogescholen zoals VIAA, Saxion en de Hogeschool van Amsterdam.

Coördinatie en kwaliteitsborging

De gastlessen en praktijkopdrachten zijn zorgvuldig voorbereid, uitgevoerd en geëvalueerd. Gastdocenten ontvingen maatwerkondersteuning en er werd structureel feedback verzameld van zowel studenten als opleiders. De gastdocentenpool bestond uit 26 personen, waaronder ervaringsdeskundige ouders, NIK-coördinatoren en zorgprofessionals.

Landelijke verbinding en vernieuwing

Naast het onderwijs in de klas was het Kenniscentrum ook landelijk actief:

  • Deelname aan symposia zoals dat van LUMC en O2PZ
  • Input voor het herziene leerboek Verpleegkunde en de Toolbox Palliatief Onderwijs van Palliaweb
  • Feedback op een e-learning over ‘Samen beslissen met kinderen’

Met de stevige basis die in 2024 is gelegd, kijkt het Kenniscentrum vol vertrouwen vooruit naar verdere integratie van kinderpalliatieve zorg in alle lagen van het onderwijs.


شارك هذه الصفحة

قد يكون ممتعًا أيضًا

العودة إلى نظرة عامة على الأخبار