We houden de wet aan voor verlengde jeugdhulp: hulp aan jeugdigen tussen de 18 en 23 jaar.
In verschillende culturen komt direct taalgebruik van de arts over het einde van medische mogelijkheden van de patiënt als een schok over. In verschillende religies kan nooit de arts zeggen of de patiënt dood gaat. Dit is in hun visie voorbehouden aan God/ Allah.
Welke factoren spelen een rol bij de behandeling? Er zijn een groot aantal factoren die een rol spelen bij beslissingen over welke behandeling in de palliatieve fase het meest passend is. Het belang van het kind staat altijd voorop en elk kind dient met waardigheid, respect en privacy behandeld te worden. Zorgverleners overleggen voortdurend met u en met uw kind over de keuze’s en de te nemen stappen. Ze doen dit op een manier die voor u en uw kind begrijpelijk is. Uw mening en wensen en die van uw kind moeten zwaar wegen in afwegingen over alle aspecten van de zorg. Indien nodig biedt men u een second opinion aan.
Bij sommige moslims kan het voorkomen dat men het belangrijk vindt dat de zieke niet te weten komt wat hem of haar mankeert. Zeker als het om een levensbedreigende ziekte gaat. In meer culturen gaat het ‘welzijn’ van de patiënt boven diens (recht op) waarheid. De patiënt wordt beschermd. Dit is helemaal aan de orde als het om een kind gaat. Een woord als ‘kanker’ mag niet vallen.
Doop of ziekenzalving kan voor kind en familie een christelijk ritueel zijn om de onderlinge verbondenheid in liefde tot uiting te brengen en te delen in de verwachting dat deze verbinding tot over de grenzen van het leven standhoudt. De geestelijke verzorging kan hierin een rol vervullen. Maar natuurlijk ligt een geloofsgemeenschap in de buurt nog meer voor de hand, zeker als het kind thuis is.
Close-reading betekent dat een tekst meerdere keren gelezen wordt. Iedere keer wordt er stil gestaan bij een ander leesdoel. Een tekst wordt hierdoor vanuit meerdere perspectieven belicht.
In veel culturen en godsdiensten treft de ziekte van een lid van de familie het geheel. Zo veel mogelijk mensen zijn in moeilijke fases aanwezig. In het ziekenhuis of thuis. Het is hun godsdienstige plicht om ‘er te zijn’. De familie wordt vaak betrokken bij keuzes op medisch-ethisch terrein.
Gezamenlijke besluitvorming is een centraal element binnen de kinderpalliatieve zorg. In de richtlijn kinderpalliatieve zorg is er een hoofdstuk gewijd aan besluitvorming. Hierin wordt een samenvatting gegeven van de bestaande kennis, en er worden 26 aanbevelingen gedaan over de algemene aspecten van het continue proces van gezamenlijke besluitvorming.
Het handvest is een beschrijving van hoe goede kinderpalliatieve zorg er in Europa uit zou moeten zien vanuit perspectief kind, gezin en zorgprofessional.
Hindoestanen kennen vele rituelen die de ziel van de mens begeleiden. Deze voltrekken zich met name in familieverband thuis met de eigen huispandit. Toch kan het goed zijn hiernaar te vragen. De Hindoestanen kennen heel veel afscheidsrituelen die in huiselijke kring voltrokken worden. Het moment van overlijden is zeer belangrijk en moet onmiddellijk gemeld worden aan de huispandit om de te verrichten rituelen te bepalen.
Het hebben en houden van hoop is in veel godsdiensten een godsdienstige plicht. Verlies je de hoop dan zeg je daarmee dat God uiteindelijk niet de touwtjes in handen heeft. In de islam is het een plicht om ook voor een ander de hoop hoog te houden. Beter sterft iemand die denkt dat hij zal genezen – want zijn gemoed zal nog vol verwachting zijn – dan dat iemand zonder hoop en zonder geloof gaat.
Wie ongeneeslijk ziek is en niet meer thuis kan of wil wonen, krijgt in een hospice goede zorg en aandacht in een huiselijke sfeer in de laatste levensfase.
Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL) is een onafhankelijk kennisinstituut voor de oncologische en palliatieve zorg.
Voor veel godsdiensten, waaronder de joodse, is het van belang het lichaam na overlijden zo min mogelijk te verstoren.
Anders dan een hospice voor volwassenen, zijn kinderhospices er alleen voor kinderen die doodziek zijn en terminale zorg nodig hebben. Het is een huis waar zieke kinderen korte óf langere tijd kunnen verblijven waardoor ouders en het gezin even rustig op adem kunnen komen terwijl de zorg voor hun kind in professionele handen is.
Een verpleegkundig kinderzorghuis is een huis waar zieke kinderen/jongeren van 0 tot en met 18 jaar, vaak met complexe zorgvragen, (tijdelijk) kunnen verblijven of logeren. De verzorging en verpleging die 24 uur per dag, 7 dagen per week wordt gegeven, staat helemaal in het teken van wat een kind nodig heeft om ondanks de ziekte of beperking zich prettig te voelen.
Een ziekte die hoogstwaarschijnlijk zal uitlopen op een vroegtijdige dood, maar waarbij ook de kans bestaat op langdurig overleving tot aan de volwassen leeftijd.
Aandoening waarbij het kind meestal vroegtijdig dood gaat.
Bijvoorbeeld dat een kind met een kaal hoofd op school snel te horen zal krijgen wat hij of zij heeft.
In het symbool dat voor ouders betekenis heeft, zoals de vlinder, een vogeltje, een libelle, etc., dat zich op specifieke momenten aan de familie laat zien. Maar ook door middel van storingen in elektrische apparaten als de tv of dvd-speler. Deze ervaringen hebben grote betekenis voor de personen die ze meemaken, maar worden niet vanzelfsprekend met buitenstaanders gedeeld uit angst daarin afgewezen te worden.
Voor moslims kan het zinvol zijn om te verwijzen naar of contact op te nemen met een imam om met recitaties uit de koran de overgang van de ziel naar het paradijs zo makkelijk mogelijk te maken. Deze gebeden en recitaties zijn echter geen noodzakelijk ritueel i.t.t. de begrafenisrituelen. In de islam is het belangrijk dat mensen uit de geloofsgemeenschap een rituele wassing , vergezeld door Koranrecitaties, verrichten en het lichaam in een speciaal gewaad wikkelen. Van te voren afstemming over wie wat doet, is gewenst.
Er zijn ook vele niet-godsdienstige afscheidsrituelen, die in veel gevallen spontaan ontstaan, Kinderen en ouders zoeken soms eigen rituelen uit. Bv het samen kijken van de babyfoto’s en herinneringen ophalen aan de vroege kinderjaren.
Weliswaar schrijft de islam voor dat het lichaam in een staat van heelheid aan Allah zou moeten worden teruggegeven, maar het leven gaat altijd voor de leer. Als het leven van een ander in het geding is, is ook orgaandonatie bij leven mogelijk. Op al deze gebieden bestaat echter in de persoonlijke beleving van mensen grote weerstand.
Met partners worden in dit stuk bedoeld: professionals / organisaties / vrijwilligers / bestuurders / patiënten en naasten.
Regio Utrecht betreft de regio’s Noordwest Veluwe, Eemland, Utrecht stad, Noordwest-, Zuid- en Zuidoost Utrecht en Rivierengebied.
Regio Zuidoost betreft de regio’s Oost-Veluwe, Zutphen, Achterhoek, De Liemers, Arnhem, Gelderse Vallei, Zuid-Gelderland, Noordelijke Maasvallei. Oss-Uden-Veghel en ’s Hertogenbosch-Bommelerwaard.
Regio Holland Rijnland betreft de regio’s Zuid-Holland Noord, Midden-Holland, Haaglanden en Delft-Westland-Oostland.
Respijtzorg betekent dat iemand de zorg overneemt van de mantelzorger. Bijvoorbeeld als de mantelzorger op vakantie gaat, of als hij of zij de zorg tijdelijk niet aan kan. Ook logeren of dagopvang is een vorm van vervangende zorg die de mantelzorger ontlast.
De richtlijn ‘Palliatieve zorg voor kinderen’ is een algemene medische richtlijn. ‘Algemeen’ wil zeggen voor alle kinderen met een ziekte of aandoening, niet specifiek een bepaalde groep of bepaalde aandoening. ‘Medisch’ wil zeggen dat het specifiek gaat over hoe symptomen, verschijnselen of klachten behandeld zouden kunnen worden. En dat deze voorgestelde behandeling gebaseerd is op medisch wetenschappelijk onderzoek, dan wel kennis en ervaring van de (medisch)behandelaars.
Bij een somatische aandoening heeft iemand lichamelijke en psychische klachten. Iemand heeft bijvoorbeeld veel pijn en is daar angstig of somber bij.
De taskforce zorgt ervoor dat palliatieve zorg voor kinderen en jongeren sterker wordt vertegenwoordigd binnen de EAPC. Hierdoor kan de EAPC in heel Europa één stem geven voor palliatieve zorg voor alle leeftijdsgroepen. De Taskforce brengt iedereen samen die werkt aan de ontwikkeling en ondersteuning van palliatieve zorg voor kinderen en jongeren.
Het gebruik van de term ‘terminale ziekte’ is vaak verwarrend. Het wordt meestal gebruikt om zowel de kinderen met een levensduurverkortende ziekte aan te duiden, als ook de kinderen met een levensbedreigende ziekte op het moment dat de dood in zicht komt. Sommigen gebruiken de term ‘terminale ziekte’ alleen voor kinderen die in de stervensfase zijn, omdat het moeilijk is om een kind met bijvoorbeeld Cystic Fibrosis of de ziekte van Batten, dat nog in goede doen is, te beschouwen als terminaal ziek
Soms denken mensen dat heftige rouw gelijk staat aan pathologische rouw, maar dat hoeft niet zo te zijn. Rouwen is heel hard werken en dat hoeft niet ongemerkt te gebeuren. Rouwen is bovenal een persoonlijke proces, waarbij het vooral van belang is degene die rouwt niet het gevoel te geven dat hij of zij ‘het’ verkeerd doet. Er is geen protocol voor gezonde rouw.
De volgende 9 ernstige verschijnselen komen vaak voor bij kinderen in de palliatieve fase:
De ‘trage’ vragen ( die geen snel antwoord kennen) zullen daardoor eerder impliciet dan expliciet ter sprake gebracht worden. Men is bezig te overleven en er is niet altijd tijd of ruimte voor bespiegeling.
De wereld blijkt niet veilig, niks en niemand blijkt bescherming te bieden tegen de grootste calamiteiten. Ook God niet. Bij velen roept dit vragen op naar de zin van leven, naar het waarom en waartoe . Vragen of men gestraft wordt of op de proef gesteld. Dit gebeurt niet alleen bij mensen die zich tot een religieuze of levensbeschouwelijke traditie rekenen. Er zijn niet veel mensen bij wie de vragen helemaal niet opkomen naar de zin van wat hen overkomt, de zin van het leven van een kind dat maar zo kort dreigt te zijn en zo getekend door pijn.
Het bewaken van het welbevinden van de patiënt in tijden van crisis is in vele culturen of religies belangrijk. Dit kan betekenen dat je als ouder(s) niet wil dat je kind met het slechte nieuws geconfronteerd wordt. De wijze waarop tegenover het kind daarover gesproken wordt door de zorgprofessional en aan de andere kant door de familie, kan onderling afgesproken worden. Geestelijk verzorgers kunnen daarin handvatten bieden.
De zorg voor jouw kind is gericht op het bevorderen van comfort en niet meer op het veranderen van het ziekteproces. Als een behandeling medisch gezien geen zin meer heeft, of als een (wilsbekwaam) kind behandeling weigert, kan er een moeilijk besluit genomen moeten worden: de behandeling staken, niet starten of beperken. Jullie komen samen tot dit besluit maar uiteindelijk is het de hoofdbehandelaar die deze keuze maakt/moet maken. Uiteraard blijven de zorgverleners zich inzetten zodat uw kind zich zo comfortabel mogelijk voelt.
يلعب اختصاصيو الرعاية الصحية دورًا حاسمًا في الرعاية التلطيفية للأطفال. لتوعيتهم بذلك ، يقدم مركز المعرفة للرعاية التلطيفية للأطفال دروسًا حول هذا الموضوع.
مارجولين كوت والدة كاسبر * التدريس منذ : 2015 في: تمريض HBO (القصر والاختيارية) ، علم أصول التدريس HBO ، تدريب متقدم في تمريض الأطفال ، تدريب تمريض متقدم في الرعاية التلطيفية
"خلال الدروس ، أشارك معرفتي وخبرتي حتى يكون متخصصو الرعاية الصحية (المستقبليون) مجهزين جيدًا لهذه الرعاية المهمة. بعد كل شيء ، يحق لجميع الأطفال المصابين بأمراض خطيرة الحصول على أفضل رعاية ومنتجات. هناك الكثير لنقوله عن الاهتمام بـ Kasper والأفكار التي اكتسبتها في هذا المجال ، فأحيانًا يكون الأمر صعبًا عندما يكون هناك وقت درس محدود فقط. من الجيد أن يكون هناك عادةً الكثير من الديناميكيات أثناء الدروس. يستمع الطلاب باهتمام واهتمام كبيرين ، ولكن أيضًا يجرؤ على طرح أسئلة حول الموضوعات الصعبة والمعقدة. أو نناقشها مع بعضنا البعض. إنه يجعلني ممتنًا لرد الطلاب على رد الجميل لأنهم تعلموا الكثير من هذه الدروس وأخذوها معهم لممارستهم المهنية في المستقبل. وأنهم تدرك أنها يمكن أن تعني الكثير للأطفال المصابين بأمراض خطيرة ، سواء داخل الأسرة أو خارجها أو للعائلات ، كما يمكن قراءته في هذا الرد ، من محاضرة ضيف مشتركة حيث كل من مسار Kasper الطويل الملطف و يرتبط المسار النهائي القصير لماكسين بمعرفة ونظرية الرعاية التلطيفية للأطفال ".
"مرحبًا بأمهات كاسبر وماكسين الأعزاء. شكرًا جزيلاً لك على العرض المثير للإعجاب بالأمس. إنه يوفر رؤى قيمة ، سواء على المستوى المهني أو كشخص. غالبًا ما يتقابل الاثنان معًا ، وإلا لا أعتقد أنك تعمل في مجال الرعاية الصحية. عرض جميل وطريقة جيدة للإخبار. لقد خرجت الرسالة بشكل جيد بسبب ذلك. أنت امرأة قوية! " - طالب
مارجولين برورين ، والدة ماكسين * التدريس منذ : 2018 لدى: HBO-Nursing (طفل ضعيف قاصر ، أم وطفل رعاية ثانوية) ، تدريب متقدم تمريض الأطفال وتدريب Kaderartsen الرعاية التلطيفية
"لقد كان لدى ماكسين عملية رعاية جيدة. أتمنى لكل طفل مصاب بمرض خطير ذلك. أعتقد أنه من المهم أن يدرك اختصاصيو الرعاية الصحية أنه يمكنهم إحداث فرق في الرعاية التلطيفية للأطفال. من خلال مشاركة تجربتي الحياتية الأكثر قيمة ، أريد أن أوضح لهم حول كيف يمكن أن تكون مفيدة للأطفال وعائلاتهم. تتطلب الرعاية التلطيفية للأطفال منظورًا مختلفًا للمريض. أود أن أقدم لهم وجهة نظر مختلفة وأعتقد أنه من المهم أن يعلموا أنه لا يتعين عليهم القيام بهذه الرعاية بمفردهم . من المهم أن Maxine لا يزال لها معنى بهذه الطريقة. أنا فخور بمشاركة قصتها ، على الرغم من أن المحتوى لا يزال مكثفًا. لذلك لا يشعر بعض الطلاب بالمساحة للرد أو طرح الأسئلة. أحاول خلق أكبر مساحة ممكنة ، ولكن هذا ليس ممكنًا دائمًا ، فقد أحببت رد فعل إحدى الطالبات بأن الرعاية التلطيفية للطفل قد وجهت لها قصة ماكسين ، وبالتالي لم يعد "بعيدًا عن سريرها" اعتاد على ان تكون."
ميرلين بيربوت ، والدة بنته * التدريس منذ: 2019 لدى: تمريض HBO (طفل ضعيف قاصر ، أم وطفل رعاية ثانوية عالية ، رعاية ملطفة طفيفة في علم الأورام)
"أعتقد أنه من المهم أن يفهم الطلاب كيف تتم تجربة عملية الرعاية التلطيفية للأطفال من منظور الوالدين. ولهذا السبب أقول خلال الدروس كيف عانيت من كوني والدًا لطفل يحتاج إلى هذا النوع من الرعاية. بسبب المزيد من الحياة التجربة ، فمن الأسهل على الطلاب الأكبر سنًا أن يضعوا أنفسهم في مثل هذا الموقف في بعض الأحيان أسهل من وضع الطلاب الأصغر سنًا. ومن ناحية أخرى ، فإن عقل الشباب المنفتح يكون مفاجئًا. وغالبًا ما يكون لديهم رؤية جديدة للعالم. من الجيد أن انظر إلى مدى شغفهم جميعًا. تبقى ردود أفعالهم معي. الطلاب الذين يأتون إلي بعد الفصل ليشكروني ، والذين يجلسون في المحاضرات للحظة في صمت للسماح لكل ما مر به أن يغرق. أو رسالة بريد إلكتروني دافئة عندما العودة إلى المنزل ".
نيل ستاتس ، والدة بل * التدريس منذ: 2019 لدى: HBO-Nursing وتدريب إضافي على تمريض الأطفال
"من الصعب دائمًا سرد قصتي أمام الفصل الدراسي. أرى ذلك أمرًا جيدًا ، لأن هذا هو بالضبط سبب استطاعتي سرد قصة دقيقة عن الرعاية التلطيفية للأطفال. ما أريد قوله هو أنه ، في في الوقت الذي كان فيه بيل ، قد استفاد بشكل كبير من المتخصصين في الرعاية الذين أظهروا التزامًا حقيقيًا. حيث كان الشخص الذي يقف خلفه أو خلفها مرئيًا أيضًا. أعتقد أنه من المهم جدًا أن يعرف ممرضو الأطفال في التدريب هذا ويدركون حجم الأهمية التي يمكن أن تمنحها للعائلات والأطفال المرضى. لقد اختاروا مهنة قيّمة بشكل لا يصدق ، لكن يجب ألا ينسوا مدى ضعف الأسر التي لديها أطفال في الرعاية التلطيفية. عندما تمكنت من نقل ذلك ، كان لدي شعور بأن معاناة ابنتي ومع ذلك ، فإن عائلتنا تقود إلى شيء إيجابي في مكان ما. لم يكن ذلك عبثًا ".
Niek و Liesbeth Krouwel ، والدا Mathijs * التدريس منذ: 2014 مع: التدريب الأساسي في الرعاية التلطيفية للأطفال لأخصائيي الرعاية الصحية
"الدافع لدينا هو أنه بعد هذه الدورة ، سيكون المتخصصون في الرعاية الصحية أكثر قدرة على وضع أنفسهم في مكان الطفل الذي يحتاج إلى رعاية ، والوالدين على الجانب الآخر من السرير. نسمع مرة أخرى أن هذا أمر ذو قيمة ، لأن قصتنا يقدم معلومات مختلفة عما قد يتوقعه الناس من تعلم الكتب النظرية أو الذين جربوها في الممارسة. على سبيل المثال ، كان أحد الطلاب ساخطًا لأننا كآباء كنا حريصين على النقد الموجه إلى المتخصصين في الرعاية الصحية. أردنا تجنب الدخول في مناقشة معهم ، لأننا عندئذٍ قد تصبح أحسن حالنا أقل لاحقًا أو نتلقى الرعاية. وفقًا للطالب ، كان ذلك غير وارد. تختلف الآراء أيضًا حول اختيارنا عدم إخبار ماثيجس لفترة طويلة بأنه سيموت. نعتقد أن هذا هو السبب في أنه كان يبتعد خطط للمستقبل حتى أكثر من شهر قبل وفاته. يخشى الآباء الآخرون والمتخصصون في الرعاية الصحية من أن يفقد الأطفال الثقة في والديهم إذا لم تخبرهم دائمًا قول الحقيقة. غالبًا ما تثير قصصنا أسئلة وردود أفعال من المجموعة. نجد صعوبة عندما يكون هناك القليل من التفاعل. هذا هو السبب في أن التدريس الرقمي في زمن كورونا كان يمثل تحديًا. على الرغم من المهام الصغيرة المختلفة ، لا يمكننا أن نشعر من خلال الشاشة كيف ينظر الطلاب إلى قصتنا. في بعض الأحيان تصبح حركة مرور في اتجاه واحد. لحسن الحظ ، يمكننا أن نقرأ مرة أخرى من خلال نماذج التقييم أن قصتنا تحظى بتقدير جيد. نلاحظ أننا دائمًا ما نشعر بالتعب بعد هذا الدرس. لأننا نحكي كيف اختبرناها ، نعود إلى الوقت الذي كان فيه ماثيجس مريضًا. بعد انتهاء الدورة ، نتمتع دائمًا بشيء لذيذ في صانع الحلويات وفي المساء نذهب إلى الفراش مبكرًا "
مهتم بالدرس؟
المزيد والمزيد من الدورات التدريبية تتضمن درسًا تمهيديًا عن الرعاية التلطيفية للأطفال في المناهج الدراسية. مهتم بدرس ضيف؟ يرجى الاتصال بـ Marjolein Koot ( m.koot@kinderpalliatief.nl ، 06 49 90 05 79 أو Mara van Stiphout ( m.vanstiphout@kinderpalliatief.nl ، 06 47 68 80 00 ) للحصول على مقدمة بدون التزام.